Kjære kunde!

Vi jobber nå med å få igang en nettbutikk. I mellomtiden kan du jo ta en titt på noen av varene våre. Se også matbloggen http://www.indiskmatkurs.blogspot.com/ Vi sees!
Hilsen Bente

torsdag 30. september 2010


I dag tenkte jeg å ta meg en tur til klesmarkedet utenfor byen. Her omkring ligger det en masse fabrikker som eksporterer klær til en mengde kleskjeder i Europa. Alle fabrikkene produserer 5% mer enn hva ordren dere tilsier og selger disse til butikken i markedet hvor vi nå er på vei til . Måtte bare først ta et bilde av de deilige grønnsakene som ble solgt rett utenfor døren vår

Måtte innom en sving til fotostudiet hvor jeg har gitt en mengde bilde til å bli forstørret og lamminert på en tykk plate for både meg selv og flere i familien hjemme i Lyngdal. Blir veldig spennede å se om de blir bra. Familien er nok mere spendt enn jeg, he he.....

Jeg tok en autorikshaw klokka 12:00 for å kjøre til klesmarkedet. Betalte ca 20 kroner for en tur på 45 min. Skulle gjerne hatt dere med gjennom alle de smale gatene som autoen tok meg med inn i, hvor vi møtte både kuer, sykkerrikshawer motorsykler...Sjåføren min visste ikke hvor markedet var selv om han hadde sagt at han visste det, så vi måtte lete litt

Her har vi butikk nr 2, er den ikke flott. Vi er simpelthen nødt til å ha god tid for å finne ut hva som gjemmer seg inni de forskjellige posene som du ser på bildet her. Men det passet meg bra i dag. Det er så deilig å måtte slippe å prute, og så få servert te attpåtil. Butikkvalaen (butikkeieren) var så hyggelig og hjalp meg på alle måter. Noen av haremsbuksene som jeg kjøpte her ville jeg gjerne prøve først med de hadde selvfølgelig ikke noe prøverom...men er det noe problem når butikken på hjørne som selger jeans har et flott prøverom MED speil og greier. Så jeg valgte meg ut en del klær og vi gikk sammen dit for å prøve.....så der trippet jeg frem og tilbake som en annen mannekeng foran 5 indiske menn. Sorry Anders. Og fikk kommentar deretter......og tjaj igjen selvfølgelig. Så nå vil butikken min bli full av ulike slags deilige luftige haremsbukser eller ballongbukser om du vilजे दुकानवाला हे। कजा आप thå हिंदी नि मालूम हे। जे था मेरा rr som fनहीं हे. Dette var litt hindi, er det ikke et flott språk? Og det er bare ett av 13 hovedspråk forutenom de andre 3000 ulike språk og dialekter som finnes i India. Her har vi butikkeieren i butikk nr 2.

Her har vi meg og han som måtte jobbe hardest med å ta ut alt tøyet som jeg skulle se,... jeg ar glad jeg ikke har en slik monoton jobb.

Her ser du meg sammen med Zic, en jente som jeg traff i butikk nr 3, en liten butikk på maksimum 5-6m2. Zic kommer fra Israel og bor nå i Delhi. Hun har jobbet for noen butikker i Israel i flere år som innkjøper, men nå ønsker hun selv å starte opp sin egen butikk i Israel. Hun kan kaskje hjelpe meg til å få kontakt med en profesjonell webdesigner for meg til nettbutikken. Akkurat i denne butikken begynte jeg å få dårlig tid. det var en times reise hjem, og vel hjemme skulle jeg spise, pakke og ta metroen til tosstasjonen hvor toget mitt ventet for å reise til Lucknow, hovedstaden i Uttar Pradesh hvor jeg skulle besøke en venninne som er rektor på en skole med 2000 elever....... Mens jeg var i butikken hadde jeg nå 2,5 timer til toget gikk, og jeg hadde en haug med klær på disken som skulle sorteres og jeg måtte bestemme hvor mange av hvert plagg......stresset! Til slutt måtte jeg løpe til en sykkelrikshaw, som syklet meg til metroen, jeg løp inn heldigvis veldig lett ettersom jeg ikke hadde tatt med meg noe av innkjøpene mine enda....
Først måtte jeg ta metroen til sentrum, deretter måtte jeg skifte bane...det går nok fint tenkte som vanlig og koste meg i første metro, helt til jeg skulle skifte linje....hjelp! Det sto sikkert 500 mennesker stuet i sammen i en rekke på sikkert 30 X 5 meter. Og alle ville inn i samme metro...ingen kontroll...ingen KØ, bare studd sammen. Jeg kommer aldri til å rekke toget tenkte jeg....men jeg kunne jo ikke tenke det, så jeg banet meg vei inn i mengden og sa til høyre og venstre, *unskyld, jeg må rekke et tog i kveld* Jeg var nesten fremmst da metroen kom, og dørene gikk opp....og de neste minuttene er vanskelig å beskrive. Det står et vegge på 5x30 meter bred som vil inn i metroen og det finnes en god del folk som vil ut av metroen først.....trenger jeg å si mer??? Det er første gang jeg har blitt redd i en folkemengde, og en eldre mann foran meg bhold nesten på å falle ned,,han kunne ha blitt trampet på osv. Det gikk heldigvis bra DENNE GANGEN, men jeg kommer IKKE til å ta metroen igjen hvis det er så mye folk.
Som du kan se her, så rakk jeg selvfølgelig toget etter en kjapp middag hos Abuan og Sengmei. De hjalp meg å pakke kofferten, og kjørte meg til metrostasjonen som skulle ta meg til togstasjonen. Alt gikk smertefritt........og jeg rigget meg godt til i sengen som var i 3etasje, og jeg fikk meg en deilig natts søvn med togduren, viftene i taket, tjajvalas, og selvfølgelig lakenet, dynetrekket og bamseputa som jeg låner av Johannes (min sønn på 4 år).
Jeg har ikke truffet Abha fra Lucknow på 3 år, skal bli kjempegøy å treffe henne igjen!










2 kommentarer:

Ayla sa...

Hei. Fin blogg du har. Jeg synes det er kjempe kjekt å se bildene dine fra India.
Kunne godt tenkt meg å handle hos deg, har du nettbutikk snart?

Anonym sa...

kjempe fine bilder, det er saa teit at jeg jobber istedet aa väre med deg i india. hadde veldig lyst a beame meg dit.. lykke til <3
stephie